woensdag 25 april 2018

Tips! Waarom jij geen vet verliest..

TIPS! Waarom jij geen vet verliest - Afgelopen maandag gooide ik er een poll uit op Instagram met de vraag waar jullie graag artikelen over wilde zien. Hierin was duidelijk dat voeding, tips en motivatie hetgeen is waar jullie naar opzoek zijn. Mijn vorige 'waarom' artikelen zijn erg goed gelezen, dus het leek mij leuk en zinvol om deze samen te combineren met jullie hulpvragen. Vandaag het thema vetverlies. Wat moet je vooral wel en wat moet je vooral laten op het gebied van vetverlies. De zomer komt eraan, we hebben al kennis mogen maken met dit lekkere weer en dus tijd om te beginnen of om op dit punt door te pakken. Jullie kunnen het!
De reden
Bedenk als allereest voor jezelf waarom jij dat vet wilt verliezen. Doe je dit voor jezelf en heb je een intrinsieke motivatie dan zal je er namelijk veel eerder in slagen je doel te behalen dan wanneer je dit voor iemand anders doet. Daarnaast kun je bij tegenslag of een dag minder motivatie altijd terug gaan naar deze reden. Waarom wilde ik dit? Wat ga ik er voor doen? Wat wilde ik bereiken? Wat brengt het mij als ik dit heb bereikt? Hoe zal ik mij dan voelen? Nog beter is misschien om dit duidelijk in het zicht ergens op te schrijven. Hierdoor blijft het vaak beter hangen en wordt je dagelijks geconfronteerd. Werkt uitstekend. Een plaatje van hoe jij eruit zou willen zien kan ook, maar probeer wel altijd realistisch te blijven. Kleine stappen vooruit, realistische doelen, focus en wees tussentijds trots op wat je al hebt behaald. Zo blijf je plezier hebben in het proces.

Verbranding
Meest voor de hand liggende probleem is natuurlijk dat je nog (steeds) teveel eet. Je zult namelijk letterlijk meer moeten verbranden wanneer men vet wilt verliezen. Dit door minder te eten en/of meer te bewegen. Bewustwording kan worden vergroot door je voeding bij te houden via een App of het op te schrijven. Wat eet je nu daadwerkelijk. Voor sommige een grote eye opener, want stiekem gaan er soms ongemerkt toch hier en daar wat extra snoepjes/koekjes of drankjes doorheen. Ook kan het werken een activity horloge te gebruiken. Zeker voor mensen die overdag veel stil zitten en niet actief zijn kan dit een goede reminder zijn om even op te staan en een ommetje te doen.

Hetzelfde liedje elke dag of elke week weer..
Helaas voor velen een valkuil. Men heeft eindelijk een idee wat te doen qua sport of oefeningen in de sportschool, maar blijven dit gedurende een hele lange periode aanhouden of veranderen zelfs nooit. Dit komt omdat je eigenlijk een fijne routine met oefeningen hebt opgebouwd, maar dan opeens gebeurd er fysiek niks meer. Wat gaat er fout? Je bent keurig iedere keer aanwezig en slaat geen training over? Het probleem dat zich mogelijk op dat moment voordoet is dat het lichaam veel teveel gewend raakt. Het wordt simpelweg niet meer uitgedaagd en moet opnieuw gechockeerd worden met nieuwe oefeningen, andere trainingsspanning, ander gewicht, ander trainingstype etc. Het lichaam denkt namelijk; mooi, dit kan ik dus laten we zo lekker 'ontspannen' doorgaan. Totaal wat je natuurlijk wilt vermijden. Er zijn een tal van manieren om een training aan te passen. Denk hier eens over na en ga aan de slag. Probeer een aantal dingen uit, kijk waar jij plezier in hebt en let ook op hoe het lichaam reageert. In het artikel hier staan ook wat kleine tips om trainingen aan te passen.

Cardio only
Cardio is een tool om vetverbranding te stimuleren, maar als je het mij vraagt niet de meest efficiënte. Wanneer je alleen cardio doet zal men veel spiermassa verliezen en daarmee ook de vorm in het lichaam. Prima als je cardio doet voor de gezondheid en de conditie, maar als de reden is dat je gewicht wilt verliezen en een mooi gevormd lichaam wilt krijgen is dit helaas niet de oplossing. Krachttraining zorgt daarentegen voor spieropbouw wat het lichaam vormt. Je kunt jezelf letterlijk 'kneden' hoe jij dit graag wilt hebben. Nog belangrijker, krachttraining zorgt ervoor dat de verbranding in het lichaam omhoog gaat. Hoe meer vetvrije massa, hoe beter. Hierdoor zal je de gehele dag door meer calorieën verbranden in vergelijking tot iemand met weinig tot geen spiermassa. De verbranding in rust wordt dus getriggerd en dat is wat je wilt bereiken. HIIT kan een betere optie zijn als je wilt werken aan kracht en uithoudingsvermogen tegelijk :)

Geen focus
Als je iets wilt bereiken en dat vet wilt kwijtraken dan moet je daar ook volledig voor gaan. Het is een beslissing. Men kan alleen verwachten hierin te gaan slagen als je je daar volledig naar gedraagt. Ik zie dit in praktijk zo vaak anders gaan. Mensen willen iets bereiken, maar zijn niet bereid daar alles voor te doen. Natuurlijk is er een grens en je moet voor jezelf bepalen hoever jij wilt gaan en of dit realistisch gelijk is aan het doel dat je wilt bereiken. Je kunt namelijk geen sixpack verwachten als je in het weekend nog te vaak alcohol drinkt en of kiest voor lekkere hapjes. Mensen die dat wel hebben werken daar in de meeste gevallen keihard voor. Dat moet je niet vergeten. Kijk dus goed welk doel en welke shape bij jou past. Op ieder zijn niveau kun je vet verliezen, maar wees bewust dat je wel degelijk hier de focus op zal moeten leggen. Ben je voor je gevoel wel goed bezig en wil het toch niet lukken? Zet dan alles even voor jezelf op een rijtje. Is mijn voeding oké, krijg ik van alle macronutriënten voldoende binnen, eet ik teveel/eet ik te weinig, drink ik voldoende water, heb ik voldoende rustdagen, heb ik last van stress, pak ik voldoende slaap etc. Er zijn heel wat factoren die ervoor kunnen zorgen dat progressie niet te zien is.

Mocht je hier mogelijk hulp willen kun je mij altijd even een berichtje of DM sturen!

Succes!



Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten