donderdag 28 december 2017

Waarom een multi? - Informatie

Vandaag zal ik weer eens mijn Orthomoleculaire kennis en ervaring delen. Vorige keer heb ik het gehad over het mineraal magnesium.Vandaag hoop ik jullie meer te informeren over multivitaminen. Er zijn tegenwoordig steeds meer mensen die dit slikken, maar ik vraag mij af of de meesten van jullie ook weten waarom een Multi naast het eetpatroon de gezondheid zou kunnen ondersteunen.

Allereerst, wat is een multivitaminen?
Een multivitaminen is een voedingssupplement dat je naast een gezond en gevarieerd voedingspatroon kunt gebruiken. Dit betekend dat het eerst belangrijk is een voedingspatroon 'op orde' te hebben en daarna eventueel te kijken naar supplementen die zo nodig het één en ander kunnen aanvullen. Per persoon is hiervan de behoefte erg verschillend. Ga dus altijd eerst voor jezelf goed na waar deze behoeftes liggen, waar tekorten zich mogelijk voordoen en of er supplementen zijn die mogelijk de gezondheid kunnen ondersteunen.

Welke multivitaminen moet je kiezen?
Bij het kiezen van een supplement is het belangrijk een aantal dingen te onthouden. Ten eerste is het zeer belangrijk goed te kijken wat voor ingrediënten staan beschreven op de verpakking en wat de biologische opneembaarheid van het product is. Er zijn namelijk een heleboel supplementen in omloop die verkocht mogen worden als 'werkzaam' product, maar eigenlijk geen enkel van bioactieve opneembare stoffen bevatten. Dit betekend dat wanneer je het product inneemt dat het eigenlijk vrij weinig doet, simpelweg omdat deze vorm van het product in het lichaam niet kan worden opgenomen. Dit plas je dan gewoon uit. Zonde! Velen zijn hier niet bekend mee, dus ik vindt het belangrijk hier duidelijkheid over te creëren.

Ten tweede is het bij een Multi erg belangrijk om naar de dosering van in water oplosbare b-vitamines te kijken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een (te) hoge inname van b vitamines mogelijk neurologische problemen zou kunnen veroorzaken. Maximaal 25mg is per dag voor een volwassene toegestaan. Daarnaast heb ik in de praktijk gemerkt dat een hoge dosering van b vitamines problemen geeft met een onrustige huid. B vitaminen zouden mogelijk hier een oorzaak kunnen zijn.

Welke gebruik ik?
Nu vinden jullie het vast interessant om te weten welke merk ik voor mijn multivitaminen gebruik en waarom? Momenteel gebruik ik zelf de multivitaminen van Vitals. Dit is als je het mij vraagt een kwalitatief goed merk dat ook goed te verkrijgen is in verschillende winkels en webshops. Ik slik deze zogenoemde Elke Dag formule gezien het feit dat deze optimaal biologisch opneembeer is. Je lichaam kan dus daadwerkelijk al de ingrediënten opnemen. Ik eet zelf voor het grootste gedeelte natuurlijk erg gezond, maar varieer niet altijd in groenten en daarnaast sport ik erg veel. Dit zijn voor mij redenen om een Multi te slikken. Vooral door het sporten heeft het lichaam extra behoeftes.

Leuk feitje, het product is getest op doping en voldoet aan de normen van NZVT. Vooral (top-) of fanatieke sporters kunnen hier baat bij hebben. Ik krijg vaak de vraag of het slikken van een Multi kwaad kan. Het antwoord daarop is nee. Zolang jij dus let op de dosering van b vitamines kan er geen negatief effect van overdosering ontstaan. Mocht het dus voor het lichaam niet nodig zijn, dan verlaat het via urine het lichaam. De Vitals Elke dag formule bevat tevens vitamine D3 en K2. Deze zijn vooral in de winter ook erg belangrijk voor het behoud van een goede gezondheid. 1 tablet per dag is voldoende. Het bevat geen gluten, soja, lactose, conserveringsmiddelen en synthetische geur- kleur- en smaakstoffen. Tevens geschikt voor vegetariërs (niet voor veganisten).

Bij overige- of persoonlijke vragen kun je deze altijd aan mij stellen:)

Bij interesse kun je hier even een kijkje nemen op de website van Vitals!

Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten