woensdag 22 november 2017

Mijn eetpatroon tijdens de vakantie - Let's talk en share

Mijn eetpatroon op vakantie.. Na een weekje vakantie ziet ook mijn shape er niet meer zo uit als aan het begin (zie foto na 6 dagen). Je bent dus vooral niet de enige.. Hoe dat komt? Of benieuwd hoe mijn eetpatroon er daadwerkelijk uitzag? Lees dan gezellig met mij mee:) Ik bespreek vooral het iets 'minder gezonde' gedeelte.

Het leek mij leuk dit eens met jullie te delen. Volledig eten zoals thuis is natuurlijk een uitdaging, al ben ik van mening dat het zeker mogelijk is de juiste keuzes bewust te maken. Wel was dit voor mij een vakantie waarbij ik het eetpatroon juist los wilde laten.

Let it go!
In mijn vorige blogs heb je kunnen lezen hoe mijn voedingspatroon was voor ik op vakantie ging. Ik eet normaal altijd volgens vastgestelde macro's, maar op vakantie heb ik dit compleet losgelaten. Expres. Soms is het namelijk goed even van gewoontes af te wijken en het lichaam (én mind) te laten rusten. Hoewel ik mij altijd super fijn voel bij macro's, zorgt het er ook voor dat je veel bezig bent met voeding. Nu doe ik dit al een aantal jaar waardoor ik ondertussen  op automatische piloot te werk ga, maar alsnog is het een klein onderdeel van de dag. Het zorgt ervoor dat ik voldoende eet, precies weet wat ik binnen krijg en mijn progressie kan bijhouden. Op vakantie liet ik die controle los. Al heb ik hier in het verleden wel eens problemen mee gehad, dit keer had ik er totaal geen moeite mee. Eigenlijk wel heel erg lekker. Ik gaf mij gewoon over aan waar ik op dat moment zin in had.

Goed idee?
Normaal eet ik vooral clean en geef ik volume maaltijden de voorkeur. Eet je minder van deze 'clean' producten dan wordt al gauw de inname van calorieën automatisch hoger. Daarnaast zit je met meerdere mensen in een huis. Nu zijn wij allemaal in de basis echt wel heel gezond. De één wat strenger als de ander, maar je bent met een groep waardoor verschillende eetpatronen en gewoontes worden gemengd. Daarnaast ga je natuurlijk ook uiteten. Zo eet ik zelf bijvoorbeeld nooit brood, sla ik dessert over en kies ik niet voor suikerrijke snacks. Op vakantie heb ik dit zeker wel gedaan. Gewoon omdat het kan én omdat het ook nog eens extra genieten is als je hier nooit van snoept. Automatisch maakt men al snel andere keuzes. De supermarkten zijn anders, je eet gezellig met z'n allen en al snel doe je menselijk mee met wat de omgeving in zijn mondje stopt. Allemaal factoren die ervoor zorgen dat het eetpatroon wordt beïnvloed.

Gevolg..
Helemaal niet erg, maar ik at af en toe wel echt meer dan mijn lichaam op dat moment gewend was waardoor ik mij vervolgens fysiek echt slecht voelde. Ik genoot, maar zat daarna wel met een té volle buik of een enorme Sugar crush. Oeps.. Een aantal zullen dit zeker herkennen. Je komt er net te laat achter dat minder eigenlijk wel voldoende was, haha. Zo maakte we één avond een bakje straciatella ijs met toppings zoals M&M's, cruesli en een stuk chocoladereep. Nou, dit kon mijn lichaam letterlijk niet verdragen. Ik voelde mij super duf, had last van mijn buik en heb daarna heel slecht geslapen. Typische gevalletje.. had ik het maar niet gedaan. Ultiem genieten, maar toch een teken voor mij dat het lichaam er niet op zit te wachten. Ach.. de volgende was het weg en voorlopig heb ik al die ongezonde producten weer eens gehad. Uiteindelijk viel het best mee, en daar is het vakantie voor toch?

Waarom ik dit deel? Gewoon om te laten zien dat ook ik momenten heb waarop ik (voor zover je dat mag zeggen) 'de mist in ga', niet kan stoppen en alles wil proeven wat ik normaal niet eet. Herkenbaar?


Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten