donderdag 10 augustus 2017

Ik liet een ‘Health Check’ doen bij Refleqt Clinic in Haarlem



Op mijn instagram @fitfoodhealthyvonne konden jullie twee weken geleden al zien dat ik langs ging bij Refleqt Clinic in Haarlem. Eigenlijk heb ik het daarmee al verklapt, maar ik ging hier heen voor een persoonlijke Health Check. Zelf heb ik natuurlijk een grote passie voor alles omtrent gezondheid, dus ik was zeker benieuwd wat deze Health Check mij te vertellen had en of ik dus eigenlijk wel zo gezond ben als ik stiekem hoop.
Daarnaast ben ik van mening dat je jezelf op het gebied van gezondheid (fysiek en mentaal) altijd kunt verbeteren en dat je nooit bent uitgeleerd. Hoe meer je over jezelf te weten komt, hoe meer je instaat bent hierop in te spelen en jezelf te ontwikkelen. Met grote nieuwsgierigheid en enthousiasme ging ik dus langs..

Ik word verwelkomt door Franca van der Smit. Zij is cosmetisch en orthomoleculair arts. Een erg lieve vrouw en ik voelde mij meteen op mij gemak. Fijn om dit gevoel te ervaren, want een consult kan namelijk best persoonlijk zijn.
Wat houd de Health Check in?
De Health Check bestaat als eerste onderdeel uit een consult waarin een persoonlijk gesprek over persoonsgegevens, doelen, eetgewoontes, leefwijze, lichamelijke toestand, gezondheidsklachten etc. plaatsvindt. Aan de hand van deze gegevens, samen met de uitslag van het onderzoek, kunnen achteraf mogelijke adviezen worden gegeven. Na het gesprek volgt de ‘echte’ Health Check (zie foto) waarbij gebruik wordt gemaakt van apparatuur. Deze apparatuur meet lichamelijke- en fysieke gesteldheid, conditie, samenstelling van het lichaam, maar ook mogelijke voedselintoleranties en/of tekorten. Eigenlijk is dit heel breed en veelzijdig. Aan de hand van mijn uitslagen zal je zo lezen wat voor een specifieke gegevens je hieruit te weten kan komen. Omdat ik niet al de uitslagen af ga, hier alvast een aantal op een rij: risicofactoren voor hart- en vaatzieken, diabetes, leververstoringen, hersenhormoonverstoringen, voedingsfactoren, mogelijke tekorten etc.   
Wat waren de highlights van mijn persoonlijke uitslagen?
Conditioneel en lichamelijk was mijn lichaam helemaal in orde en ook had ik geen mogelijke risicofactoren op het ontstaan van ziektes. Wat eigenlijk voor mijzelf al bekend was, is dat ik insulineresistent ben. Dit wel zeggen dat ik gevoelig ben voor snelle koolhydraten zoals witte pasta, wit brood enz. Mijn lichaam kan dus minder goed omgaan met geraffineerde koolhydraten. Daarnaast waren er een aantal gegevens die opvielen binnen mijn hersenhormoonactiviteit. De aanmaak van serotonine in de hersenen is bij mij verlaagd. Serotonine is een stofje wat ervoor zorgt dat je jezelf gelukkig voelt en/of euforie ervaart. Dit maakt hoogstwaarschijnlijk de kans op depressie/burnout groter, maar de aanmaak van dopamine was daarentegen bij mij juist verhoogd. Ook dit heeft te maken met genot, blijdschap en welzijn. Tevens constateerde het onderzoek een iets verhoogde aanwezigheid van lichamelijke en psychische stress (hogere ontstekingswaarde), maar dit is wanneer je veel traint en dus ook nog eens een stresskipje bent, redelijk normaal. Al zou ik dit persoonlijk natuurlijk wel willen aanpakken. Er was een mineralen tekort van jodium aanwezig. Dit komt waarschijnlijk omdat ik geen brood eet en ook weinig vlees. Mijn organen zoals darmen, maag, blaas, pancreas en bijnieren werkten allemaal goed. Wel had ik in lichte mate een verstoring in de werking van de lever. Als laatste kwam eruit dat ik gevoelig ben voor koemelk eiwit (wat ik zelf al wist), een kleine verstoring in mijn zuur-base balans heb en zijn er voedingsmiddelen besproken die voor mijn darmwerking beter zouden werken.
Adviezen
Wat kunnen we nu met deze informatie. Eigenlijk komt het erop neer dat de basis van mijn eet- en leefpatroon al erg netjes is. Daarin had ik ook geen drastische veranderingen verwacht. Ik gebruik nu naast de supplementen die ik al slikte kurkuma, jodium druppels en greens (voor mijn zuur-base balans). Daarnaast probeer ik er meer op te letten mijn rust te pakken en ontspanningsmomenten op te zoeken. Zoals de meesten van jullie wel weten is het voor mij moeilijker even niks te doen of een training over te slaan dan dat ik wel ga en lekker actief werk en train. Ook deed ik een half jaar geleden veel aan meditatie en dit ben ik van plan weer op te pakken. Misschien leuk om hier overigens in een volgende blog verder op in te gaan ;)
Durf ik mijzelf ‘fit’ & gezond noemen?
Overall durf ik zeker te zeggen dat ik mijzelf momenteel gezond kan verklaren. Iets waar ik eigenlijk heel erg blij en dankbaar voor ben, zeker omdat dit iets is waar ik mij natuurlijk dagelijks mee bezig houdt. Dit geeft toch even die extra bevestiging en daarnaast geeft het ook weer heel duidelijk inzicht op wat voor specifieke vlakken ik mijzelf nog kan ontwikkelen. Erg benieuwd of dit over een tijdje in de uitslagen te zien zal zijn.
Ik kan deze Health Check zeker aanraden voor iedereen die geïnteresseerd is in zijn of haar gezondheid en dit naar een hoger niveau wil tillen om met de opgedane kennis en adviezen aan de slag te gaan. Mocht je vragen hebben kun je die altijd aan mij stellen. Neem gerust een kijkje op de site van REFLEQT CLINIC.
Happy Healthy!

Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten