donderdag 4 december 2014

3. Maak kennis met; Reverse Dieting




















Zoals de meeste misschien al op instagram gezien hadden ben ik vorige week gestart met een nieuw dieet. Ze noemen het reverse diet en het wordt veel gebruikt door sporters. 


Doordat ik zelf een periode (2009) te weinig heb gegeten, is mijn metabolisme (verbranding in het lichaam) omlaag gegaan. Dit omdat je lichaam automatisch in spaarstand gaat als het te weinig voedsel binnen krijgt. Dit zorgt ervoor dat je lichaam minder hard gaat werken en minder eten verbrand, omdat het anders niet goed kan functioneren. 
Nadat ik weer een gezond eetpatroon hanteerde (2012) werd ik erg gevoelig voor koolhydraten, omdat mijn metabolisme dus heel laag ligt. Dit wil ik nu gaan veranderen. 
Het is voor mij op dit moment heel moeilijk om gewicht te verliezen, omdat mijn calorie inname bijna niet lager kan voor de hoeveelheid beweging die ik maak. Mijn spieren hebben namelijk ook voeding nodig en die wil ik graag behouden. Daarnaast eet ik graag mijn 6 maaltijden per dag. Nou ben ik best tevreden met mijn lichaam, maar om mijn persoonlijke doelen te halen wil ik nog net iets verder gaan. Ik wil veel kunnen eten, meer spieren opbouwen en toch afvallen. Klinkt onmogelijk misschien voor jullie, maar dat is het zeker niet. Je moet je lichaam alleen een beetje sturen. 
Dat kost helaas wat tijd en heel wat geduld, maar als het lukt is het het zeker waard.
En aangezien het toch weer winter wordt, wil ik best eerst wat aankomen om daarna weer strak (met meer eten) in mijn bikini te staan. 

Maar, hoe gaat het nu in zijn werk? Het dieet houd eigenlijk in dat je langzaam je koolhydraat intake opbouwt waarbij je metabolisme dus ook omhoog gaat. Het is dan de bedoeling dat je op een gegeven moment veel koolhydraten eet, waarbij je ook meer gaat verbranden. Er komt meer binnen, dus je lichaam reageert daar op door ook weer harder te gaan werken. 
Klinkt best simpel toch. Na verloop van tijd hoop je dat je meer spieren hebt aangezet, (die later weer voor nog meer verbranding zorgen), omdat je meer eet en hard traint natuurlijk. Je verbranding gaat omhoog en dit is gunstig wanneer je bijvoorbeeld voor de zomer weer wilt gaan cutten/afvallen. 
Wanneer je na de periode van 'meer koolhydraten' dus weer iets van je koolhydraten afhaalt zal je dus automatisch gaan afvallen. Je verbranding blijft hetzelfde als daarvoor, maar je lichaam krijgt minder binnen waardoor je afvalt. 
Kort gezegd wil je dus gewoon je verbranding door dit dieet verhogen.
Begrijpen jullie het nog?
Tot nu toe bevalt het mij erg goed. Mijn gewicht is nog steeds hetzelfde, ik mag meer eten en ik heb veel meer energie. Daar ben ik vooral erg blij mee. Trainingen gaan goed en mijn spieren worden voller en beter te zien. Erg benieuwd wanneer ik de weegschaal ga zien veranderen, want dat is het moeilijkste gedeelte voor mij. Waarschijnlijk zal ik rond volgende week iets aangekomen zijn. Je komt eerst iets aan waardoor je daarna meer kan verliezen. Hopelijk durf ik op dat punt gewoon door te gaan met mijn plan om meer koolhydraten binnen te krijgen. 
Het verloop kun je volgen via mijn instagram @fitfoodhealthyvonne

Doe jij ook mee? laat een reactie achter;)

Liefs, Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten